Honda otrzymała nagrodę Euro NCAP za nowatorskie rozwiązanie z zakresu bezpieczeństwa

dodano: 02.11.2010

1 października 2010, podczas paryskiego salonu samochodowego, Honda została wyróżniona za opracowanie systemu CMBS - jednego z najlepszych nowych rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa. Honda jest jedną z pierwszych firm, które otrzymały nagrodę w ramach Euro NCAP Advanced.

 

Euro NCAP Advanced to odpowiedź na gwałtownie rosnącą liczbę nowoczesnych rozwiązań technicznych z zakresu bezpieczeństwa dostępnych w nowych pojazdach, które jeszcze nie zostały poddane obiektywnej ocenie. Euro NCAP Advanced interesuje się każdym nowym systemem, który może mieć wymierny wpływ na poprawę bezpieczeństwa. Dotyczy to również rozwiązań, które działają poza pojazdem. Najważniejsze, by było ono dostępne w opcji dla modelu testowanego przez Euro NCAP i jeszcze nieuwzględnione w ocenach Euro NCAP.

 

Wyróżnienie przyznane przez Euro NCAP jest potwierdzeniem zaangażowania firmy Honda w prace nad ogólną poprawą poziomu ochrony w samochodach oraz pochwałą dla wieloletniego programu wewnętrznych, firmowych testów, których celem jest realna poprawa bezpieczeństwa drogowego. W centrum testowym Hondy przy ośrodku badawczo-rozwojowym Tochigi przeprowadza się testy zderzeniowe z udziałem dwóch pojazdów, przy czym badany jest poziom bezpieczeństwa w modelach o różnych wymiarach i masie. Opracowuje się tam również rozwiązania pozwalające zmniejszyć stopień rozległości urazów u pasażerów i pieszych. Uniwersalne centrum testowe zostało otwarte w 2001 roku i jest to pierwsza tego typu jednostka na świecie (hale testowe w budynku, dostępne niezależnie od pogody).

 

Na stronie Euro NCAP: www.euroncap.com dostępne są szczegółowe informacje na temat rozwiązań nagrodzonych w 2010 roku, ich wpływu na poprawę bezpieczeństwa oraz powiązanych z nimi modeli.

 

Więcej o systemie CMBS

Czym jest system CMBS?
CMBS to niezależny układ ograniczający skutki kolizji. Przy prędkości powyżej 15km/h, za pomocą radaru, z odległości 100 metrów, system wykrywa samochody zaparkowane przed pojazdem lub jadące w tym samym kierunku. Gdy CMBS wykryje ryzyko kolizji pojazdu z jednym z wymienionych powyżej obiektów, uruchamiana zostaje trójstopniowa procedura. Najpierw, zwykle na około trzy sekundy przed spodziewanym zderzeniem, kierowca ostrzegany jest przy pomocy sygnałów wzrokowych i dźwiękowych. Następnie, gdy system wykryje, iż nadal istnieje poważne ryzyko kolizji (zwykle na około dwie sekundy przed zderzeniem), trzykrotnie napięty zostanie pas bezpieczeństwa kierowcy, a pojazd rozpocznie manewr ograniczonego, automatycznego wytracania prędkości. Jeśli system uzna, iż kolizji nie da się już uniknąć, pasy bezpieczeństwa przednich foteli zostaną wstępnie napięte (przy pomocy napinaczy elektrycznych, których nie należy mylić z pirotechnicznymi napinaczami pasów bezpieczeństwa aktywowanymi podczas samej kolizji), a pojazd rozpocznie manewr hamowania awaryjnego. Siła hamowania może zostać dodatkowo zwiększona do maksimum, gdy kierowca zdecydowanie naciśnie pedał hamulca.


Wszystkie działania podejmowane przez system CMBS są w pełni odwracalne. Jeśli kolizji uda się uniknąć (np. w ostatniej chwili pojazd zjedzie z naszego pasa ruchu), napięcie pasów bezpieczeństwa zostaje cofnięte i ustają wszystkie sygnały ostrzegawcze.

 

Jakie korzyści daje zastosowanie systemu CMBS?
CMBS ma pomagać w uniknięciu kolizji z pojazdami zaparkowanymi na drodze lub poruszającymi się po tym samym torze jazdy. Szereg badań dowodzi, iż dekoncentracja kierującego, bądź jego nieuwaga, to przyczyna zdecydowanej większości wypadków. System ma ostrzegać kierującego o  bezpośrednim zagrożeniu kolizją przy niskich i wysokich prędkościach, czyli zarówno w ruchu miejskim, jak i na autostradach. W tego typu wypadkach najbardziej powszechne urazy dotyczą szyjnego odcinka kręgosłupa, tkanek miękkich klatki piersiowej oraz kolan. Badania przeprowadzone początkowo na terenie Niemiec, a następnie w innych krajach Wspólnoty Europejskiej wykazały, że wyposażenie wszystkich pojazdów w system CMBS mogłoby przyczynić się do uniknięcia lub istotnego złagodzenia skutków 200 000 - 250 000 kolizji i wypadków.

 

 

 

W jaki sposób testowano system CMBS?
Honda sprawdzała efektywność działania systemu CMBS w dwóch rodzajach testów. Oba były wierną symulacją typowych warunków drogowych. Aby zapewnić właściwe działanie systemu, kierowca testowy jechał w kierunku obiektów ruchomych i nieruchomych. Dzięki temu można było ustalić, czy system zadziała zgodnie z założeniami, tzn. czy ostrzegawcze sygnały dźwiękowe i wizualne zostaną wysłane w odpowiednim czasie, podobnie jak sygnały dotykowe (napięcie pasów bezpieczeństwa) i wreszcie, czy zostanie uruchomiona procedura automatycznego hamowania. Aby określić reakcję kierowców na te sygnały, ochotnicy biorący udział w testach byli celowo rozpraszani w chwili, gdy jadący przed nimi pojazd-atrapa gwałtownie hamował. Ochotnicy nie wiedzieli, iż pojazd-atrapa mógł zostać w każdej chwili usunięty z ich drogi bez jakiegokolwiek ryzyka kolizji. Każdy ochotnik mógł uczestniczyć w testach tylko raz. Dzięki temu udało się w każdym teście utrzymać element całkowitego zaskoczenia krytyczną sytuacją drogową. Po porównaniu wyników testu funkcjonalności i wydajności, firma mogła ocenić i zagwarantować określony stopień efektywności działania systemu CMBS w warunkach rzeczywistych.

 

Dostępność
W większości krajów europejskich CMBS wchodzi w skład wyposażania standardowego Hondy Legend. W modelach CR-V i Accord jest on dostępny jedynie w opcji, w bogatszych wersjach modelu. Dostęp do wyposażenia dodatkowego może być zależny od specyfiki danego rynku. W niektórych krajach CMBS może wchodzić w skład większego pakietu. Dostępność systemu na danym rynku należy sprawdzić u lokalnego dilera marki Honda.

Modele, które mogą być wyposażone w system CMBS

  • Honda Legend
  • Honda Accord
  • Honda CR-V

 

Honda a Euro NCAP
System oceniania w ramach Euro NCAP polega na podsumowaniu ogólnych wyników w zakresie bezpieczeństwa, w efekcie czego klienci otrzymują zrozumiały, pojedynczy rezultat. Ocena jest wypadkową wyników w zakresie ochrony pasażerów podczas zderzenia czołowego, bocznego, uderzenia bokiem w słup i najechania od tyłu, a ponadto ochrony dzieci przewożonych w aucie w odpowiednich fotelikach, ochrony pieszych podczas najechania oraz dostępności systemów wspomagających kierowcę.

 

Obecnie obowiązująca skala, wprowadzona w lutym 2009 roku odzwierciedla starannie opracowany wynik, na który składa się wiele aspektów bezpieczeństwa danego pojazdu: ocena ochrony dorosłego podróżnego (50%), dziecka (20%) oraz pieszego (20%), a także dostępność urządzeń i systemów bezpieczeństwa wspomagających kierowcę (10%). Aby system wspomagania kierującego (w Hondzie VSA - system stabilizacji toru jazdy) został wzięty pod uwagę w testach, musi on wchodzić w skład wyposażenia standardowego 90% modeli dostępnych na rynkach 27 państw członkowskich UE w 2010 roku.

 

Od wprowadzenia nowej skali ocen, w Euro NCAP przetestowano pięć modeli marki Honda: Civic, Accord, Jazz, Insight i CR-Z. Wszystkie otrzymały po pięć gwiazdek, a Honda Insight została również wyróżniona tytułem „najbezpieczniejszego pojazdu hybrydowego" oraz zajęła drugie miejsce wśród wszystkich przetestowanych w 2009 roku aut.

 

O Euro NCAP
Euro NCAP oferuje klientom branży motoryzacyjnej wiarygodne i niezależne testy poziomu bezpieczeństwa zapewnianego przez najbardziej popularne modele sprzedawane na Starym Kontynencie.

Organizację powołano do życia w 1997 roku i obecnie działa ona przy wsparciu siedmiu europejskich rządów, Komisji Europejskiej oraz organizacji motoryzacyjnych i konsumenckich w każdym z krajów członkowskich. Euro NCAP jest motorem istotnych zmian w zakresie poprawy poziomu bezpieczeństwa oferowanego przez nowe modele samochodów.

www.euroncap.com